«Vår karakter kan defineres ut i fra hva vi gjør når vi tror at ingen andre ser hva vi gjør.»-H. J. I kommunerne Gentofte, Gladsaxe og Rudersdal deltager 36 skoler i et tværkommunalt udviklingsforløb på folkeskoleområdet. Hattie definerer tilbakemeldinger som «information provided by an agent (e.g. Lige så essentielt er det, at læreren kender sin virkning på eleverne. Det er en opsamling af de tankemåder i undervisningen, som giver den største læringseffekt hos eleverne. Synlig læring Synlig læring. Lige så essentielt er det, at læreren kender sin virkning på eleverne.
Synlig Læring viderefører og komplementerer Hørningskolens mangeårige arbejde med Nu og Næste (se Hørningskolens 5 grundpiller på hjemmesiden). Hattie definerer tilbakemeldinger som «information provided by an agent (e.g. Hørningskolens arbejde med Synlig Læring tager sit afsæt i new zealænderen John Hatties forskning.
Synlig læring er da også noget helt andet. Kirsten Hyldahl Pedersen . Tilbakemeldinger er sentralt innenfor Hatties teori om synlig læring, og har derfor stor betydning for hvor holdbare hans resultater er. Boken er skrevet for elever, lærerstudenter og praktiserende lærere, og forklarer hvordan man kan implementere prinsippene i Synlig læring til hvilket som helst klasserom, hvor som helst i verden. Kort fortalt er synlig læring en tilgang til undervisning og læring, der indebærer, at de studerende hele tiden ved, hvad de skal lære, hvorfor de skal lære det, og hvilke skridt de skal tage for at nå deres læringsmål. På Hørningskolen har alle klasser en Synlig Læringstavle – SLtavle - hvor hver enkelt elev har nogle mål for sin læring. Handle/udviklingsplanen beskriver elevens faglige, sociale, motoriske og kommunikative udvikling. Det retter seg også mot adferd som anses å være misstilpasset ved å observere nye modeller. Det har resulteret i Hatties seneste bog Synlig læring - for lærere (Hattie: 2013), hvor han beskriver hvordan modellen kan implementeres i alle klasseværelser verden over. Rudersdal Kommune har i samarbejde med Gentofte og Gladsaxe kommune fokus på SYNLIG LÆRING Her kan du læse mere om SYNLIG LÆRING
Synlig læring handler om at selve læringen – læringsprocessen bliver synlig for eleven. Synlig læring - for lærere tar det et steg videre og bringer disse banebrytende konseptene til et helt nytt publikum. Alle skolens medarbejdere er uddannet i den teori og de begreber, der knytter sig til Synlig Læring. Synlig Læring og læringsmålstyret undervisning skal ud af folkeskolen, og det kan kun gå for langsomt. Synlig læring. Bogen udkom første gang i 2012 og foreligger nu for første gang i dansk oversættelse.
Læreren skal vide, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Abstract Efter publiceringen af artiklen ”The Power of Feedback” i 2007 har interessen for John Hatties feedbackmodel bredt sig globalt på skoler og uddannelsesinstitutioner. Og så er det essentielt at teste eleverne for hele tiden at måle deres niveau og se, om der er en udvikling i deres læring. Handle/udviklingsplaner Årligt udarbejdes der en handle/udviklingsplan for hver elev. Det handler om at eleven bliver bevidst om hvordan han lærer – at lære at lære – Når eleverne bliver involveret i egen læring, udvikles elevens metakognition og bevidstgørelse af indstilling,
Af Cand.mag. Den newzealandske forsker John Hattie har ud af sit enorme materiale fra 20 års forskning uddraget begrebet Visible Learning eller Synlig læring. Tilbakemeldinger er sentralt innenfor Hatties teori om synlig læring, og har derfor stor betydning for hvor holdbare hans resultater er. Og så er det essentielt at teste eleverne for hele tiden at måle deres niveau og se, om der er en udvikling i deres læring. Læreren skal vide, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Banduras teori om sosial læring har ikke bare hjulpet oss å forstå hvorfor folk oppfører seg på en bestemt måte. Synlig læring er ikke det samme som læringsmålstyring - som udgangspunkt i hvert fald. Synlig læring – for lærere henvender sig til lærere, lærerstuderende, skoleledere og andre, som vil have evidensbaserede svar på, hvordan man kan forbedre elevernes læring. I indlægget nævner jeg for nemheds skyld kun Synlig Læring, selvom kritikken i de fleste tilfælde er mindst lige så relevant for læringsmålstyret undervisning.